6. ‘Voorkomen is beter dan genezen’

Onze doelstelling: We garanderen een sociaal maatschappelijk vangnet, noodzakelijk omdat “Den Haag” bezuinigt op het gebruik van intensieve en geïndiceerde zorg. We spreken mensen aan op hun kracht.

• We organiseren collectieve voorzieningen waar het kan, en individuele voorzieningen (maatwerk) waar het moet. De collectieve voorzieningen zijn geschikt (bereikbaar, bruikbaar en toegankelijk) voor alle inwoners van Oirschot.
• Wij staan voor een kwalitatief maatschappelijk vangnet, dat in de vorm van een “WIJ”team op Oirschotse schaal georganiseerd wordt. We pakken de 3 decentralisaties (Jeugd, AWBZ en Participatiewet) breed op: Wonen, Jeugd, Ouderen, Zorg en Welzijn staan in het teken van activering van ambtenaren, burgers en professionals: Iedereen doet mee!
• We zijn een groot voorstander van een dorpsondersteuner en een sociaal wijkteam per dorpskern. Het is hun taak is om kwetsbare burgers in een vroeg stadium op te vangen en te begeleiden naar zelfredzaamheid of – als het nodig is – naar professionele hulp.
• We helpen personen en gezinnen in het zoeken naar werk en bieden perspectief, en bieden ouderen zorg en hulp om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren.
• We organiseren bij (dreigende) uit de hand lopende sociale en financiële problemen en in multi-probleemgezinnen samenhangende hulp vanuit het uitgangspunt: één gezin, één plan, één regisseur.
• We signaleren vroegtijdig knelpunten of dreigende problemen zodat direct informatie en hulp gegeven kan worden waardoor ergere problemen worden voorkomen. We verwachten van scholen, verenigingsleven, welzijnsinstellingen, gezondheidszorginstellingen, ondernemers, particuliere initiatieven, mantelzorgers, vrijwilligers dat ze samenwerken om de kwetsbare inwoners (zo vroeg mogelijk) te ondersteunen in hun dagelijkse leven.
• Niet de aanbiedende instellingen en het aanbestedingsvoordeel staan centraal maar de belangen van onze inwoners en de gemeenschap staan voorop.
• We werken niet vanuit bureaucratie en protocollen, maar vanuit het vertrouwen in mensen en sluiten in de hulpverlening zoveel mogelijk aan bij de eigen (creatieve) oplossingen. Dit betekent ook dat we een beroep doen op betrokken professionals die staan voor hun verantwoordelijkheid.
• We investeren liever in menskracht dan in producten! Onze boodschap aan zorg- en hulpverleners is: ondersteunen van de eigen kracht van mensen doe je door direct af te gaan op signalen, betrokkenheid te tonen en samen te werken met collega’s. Zo voorkom je dat kwetsbare mensen nog afhankelijker worden.
• Maatschappelijk wegduikgedrag is uit den boze voor vrager en aanbieder.
• Werk en vrijwilligerswerk zijn krachtige instrumenten om kwetsbare inwoners mee te laten doen, dus zetten we die bij voorkeur in om het meedoen te stimuleren.