4. ‘We werken grensverleggend’

Onze doelstelling: Inwoners zijn betrokken, voelen zich verantwoordelijk en dragen bij aan de eigen woon- en leefomgeving.

• Of het nou gaat over maatschappelijke veiligheid, milieu en duurzaamheid, ruimtelijke ordening, verkeer- en vervoersplannen of sociale vraagstukken: een sociale, gezonde en veilige omgeving maken we zelf.
• We doen een beroep op de verantwoordelijkheid van burgers en belangenbehartigers om over de eigen grenzen heen te kijken. We vragen van onze inwoners dat ze zoveel mogelijk zelf ideeën bedenken, plannen maken en ze ook uitvoeren. Ze kunnen een beroep doen op de overheid als een gezamenlijk ervaren probleem of vraagstuk niet op eigen kracht kan worden opgelost, bijvoorbeeld met behulp buurtbewoners, vrijwilligersorganisaties, of andere belanghebbenden.
• De gemeente legt zo weinig mogelijk op maar sluit zo veel mogelijk aan op de wensen van haar inwoners. Buurtverenigingen hebben een prominente plek in de gemeentelijke organisatie.
• We stimuleren buurtverenigingen om zelf aan de slag te gaan met vraagstukken die in de buurt spelen.
• Als gemeente stellen we ter ondersteuning van maatschappelijke activiteiten projectsubsidies en buurtbudgetten beschikbaar.
• We vragen de inwoners die een beroep doen op individuele subsidie, hulp, een voorziening of een uitkering daarvoor vrijwillig iets terug te doen (tegenprestatie). We doen nadrukkelijk een beroep op onze inwoners, maar vinden dat iedereen de vrije keuze heeft om iets terug te doen en dat de keuze voor een tegenprestatie moet aansluiten bij de wensen en de mogelijkheden van degene om wie het gaat.
• In navolging van het fenomeen ouderenadviseur van de KBO, is het de moeite waard om te werken met wijk- en dorpsondersteuners.
• In het kader van de decentralisatie, van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de wet Participatie en Jeugdzorg lijkt het ons als PvdA zinvol om het concept van “buurtzorg” multidisciplinair in te zetten op het brede terrein van maatschappelijke ondersteuning.