1. ‘Goed voorbeeld doet goed volgen’

Onze doelstelling: Meer jongeren voelen zich gesteund door hun opvoeders, zijn betrokken, en dragen actief bij aan de samenleving. Kwetsbare jongeren worden ondersteund.

• Jongeren zitten niet werkloos thuis: je zit op school of je werkt.
• Jongeren nemen actief deel aan het verenigingsleven.
• Jongeren die uit de boot vallen of dreigen te vallen krijgen mogelijkheden aangereikt om mee te doen.
• Initiëren van projecten voor en door jongeren: We gaan op zoek naar nieuwe vormen voor activering van kwetsbare jongeren.
• Actieve jongeren kunnen voor informatie en steun bij de gemeente terecht als ze iets willen betekenen voor anderen of activiteiten willen organiseren.
• Jongerengroepen en verenigingen die zich op jongeren richten (sport, spel en cultuur) ondersteunen we actief in het werven, het uitvoeren van activiteiten en het organiseren als ze zijn gericht op positieve maatschappelijke waarden.
• We steunen verenigingen in hun taak om jongeren mee op te voeden en te vormen door bij te dragen aan de opleiding van jeugdleiders (het kader).
• Ouders zijn een voorbeeld voor hun kinderen, zoals ouderen het rolmodel zijn voor jongeren. Zowel ouders als hun kinderen bieden we tijdelijk hulp aan als ze dat nodig hebben.
• Volwassenen (scholen, instellingen, verenigingen) stimuleren we in het laten zien van voorbeeldgedrag naar jongeren.
• Volwassenen (verbonden aan scholen, instellingen of verenigingen) stimuleren en ondersteunen we in het laten zien van goed voorbeeldgedrag naar jongeren. Het initiatief tot en het invullen van voorbeeldgedrag laten we zoveel mogelijk over aan degenen die met jongeren werken. De gemeente is aanjager en procesbewaker.
• De professionele pedagogisch ondersteunende organisaties die subsidie krijgen van de gemeente hebben een eigen sociaal maatschappelijke agenda, maar stellen zich ook op als partner van het bestuur, de ambtenaren en (groepen) burgers. Ze hebben een dienstverlenende houding en pakken de lokale sociale vraagstukken proactief aan.
• Omdat de huidige organisaties versnipperd zijn en neigen tot navelstaren, zijn we als PvdA voorstander van een Wij-team in Oirschot. Dat houdt in: dicht bij de burger multidisciplinair samenwerken zonder verborgen agenda’s.
• De professionele organisaties zijn dienstverlenend naar burgers en ze zijn actief in het opzoeken van de lokale sociale vraagstukken.