9 januari 2014

Geplaatst op
07 januari 2014

Locatie vergister De Logt pijnpunt
OIRSCHOT – De locatie van de mestvergistingsinstallatie die onderdeel uitmaakt van gebiedsontwikkeling De Logt blijkt nog een pijnpunt. Dat bleek tijdens een informatieve bijeenkomst in het gemeentehuis van Oirschot.

Enkele omwonenden brachten dinsdag daar hun bezwaren in tegen de plannen in het gebied, die zij ook in een brief aan de politiek hebben verwoord. De brief van januari had grotendeels dezelfde strekking als een brief die gestuurd is aan de gemeente in 2011. De bezwaren van de inwoners van Spoordonk richten zich op de geuroverlast, de veiligheidseffecten, de waardevermindering van de woningen door de komst van een vergister en er zijn zorgen over de toename van transportbewegingen.

Het gebied, tussen Spoordonk en Oisterwijk, moet in de toekomst nieuwe natuur krijgen. Enkele landgoederen en een biogasinstallatie zijn de economische dragers van het plan, dat door de initiatiefnemers Landgoed Rozephoeve BV, Natuurmonumenten en Eco-Energy Oirschot BV is gemaakt.

De politiek heeft zich dinsdagavond gebogen over de zogenoemde Nota van Uitgangspunten. Uit de onderliggende stukken kwam duidelijk naar voren dat er nog veel informatie ontbreekt, zoals bijvoorbeeld de grootte van de verwerkingsinstallatie.

De meeste partijen spraken uit positief te staan tegenover de plannen, maar verschillende fracties zetten hun vraagtekens bij de voorgestelde locatie aan de Spoordonkseweg, net als de omwonenden. Daenen (PvdA): “Misschien is het toch mogelijk dat het college een heroverweging kan maken.”

Eindhovens Dagblad, op dit artikel rust copyright.