3. ‘Oog voor het kleine’

Onze doelstelling: Het zelf organiserend vermogen in de dorpskernen groeit, en leidt tot versterking van de sociale samenhang, en tot actieve en vitale gemeenschappen.

• Het initiatief en de invulling van leefbaarheidsvraagstukken ligt zoveel mogelijk bij de inwoners van de dorpen en wijken zelf. De gemeente is aanjager en procesbewaker en organiseert als dat nodig is tijdelijke en/of eenmalige ondersteuning, om de dorpen en wijken in staat te stellen om de leefbaarheid zelf op peil te houden. Met dat oogmerk dragen we onder andere bij aan het verfraaien van het Doornboomplein in Middelbeers en de bouw van een Multi Functionele Accommodatie in Spoordonk en Oostelbeers.
• De bijdrage van de gemeente aan de multifunctionele accommodatie in Spoordonk en Oostelbeers is in balans met de investeringen uit de gemeenschap. Voor iedere 100 euro vanuit de samenleving legt de gemeente 100 euro bij. Voorwaarde is een sluitende exploitatie.
• Iedere kern of wijk krijgt een vaste ambtelijke contactpersoon, die waakt over de belangen van zijn wijk of kern. Het kan dus niet zo zijn dat er besluiten over de wijk of kern genomen worden zonder dat hier over gecommuniceerd is.
• De vrijwillige organisaties leveren een bijdrage aan het maatschappelijk gehalte van de dorpskernen. Ze zijn het cement van de samenleving. Ze ontlenen hun krachten direct aan de inwoners van de dorpen en wijken en worden zoveel mogelijk door die inwoners en samenleving in stand gehouden.
• Er blijven projectsubsidies beschikbaar die vrijwillige organisaties en verenigingen (op aanvraag) ondersteunen in activiteiten voor, maar ook door de inwoners zelf;
• We stimuleren kleinschalige ondersteuning gericht op de verschillende dorpskernen.
• Een goed voorbeeld is de zorgcorporatie in Hoogeloon: Een dergelijk coöperatie zet zich in voor het behoud en het ontwikkelen van zorg, diensten en faciliteiten in het dorp. Zij wil hiermee bereiken dat ouderen en mensen met een beperking, ook bij een toenemende zorgvraag, in Oirschot kunnen blijven wonen en functioneren.
• We bouwen gefaseerd voor jongeren, zodat vergrijzing wordt tegengegaan en de basisscholen behouden blijven.
• We dringen het parkeren op de markt terug en bieden ruimte aan sociaal-culturele activiteiten op de Markt.
• We investeren in onze verenigingen zo dat ze zoveel mogelijk onafhankelijk van de gemeente kunnen voortbestaan (privatisering).