PvdA bestaat 75 jaar!!

12 februari 2021

De Partij van de Arbeid bestaat 75 jaar. Vandaag vieren we feest!

Sinds 1946 strijden wij voor sociale vooruitgang. Door Nederland op te bouwen na de Tweede Wereldoorlog. Door de AOW in te voeren, sociale zekerheid. Door betaalbare huurwoningen te bouwen. Te vechten voor kansengelijkheid voor alle kinderen in het onderwijs. Vooruitgang door met onze rooie vrouwen te strijden voor emancipatie en gelijke kansen.

Wat mogen we trots zijn op wat de sociaaldemocratische beweging voor Nederland heeft betekend.

An image

We vieren onze 75ste verjaardag met een grote traktatie-actie: vandaag trakteren we onze zorghelden in heel het land. We presenteren in gelimiteerde oplage een speciale PvdA 75 jaar-poster, die je in onze webshop kunt vinden. Beluister bijzondere verhalen met PvdA’ers in onze speciale 75 jaar podcast-serie Wereld te Winnen, met o.a. Jan Pronk en Frans Timmermans.En de komende tijd zetten we onze bijzondere leden, die er vanaf het eerste uur bij waren, in het zonnetje. Komende zondag sluiten we de verjaardagsweek af met de aftrap van de hete fase van onze campagne. Onze lijsttrekker Lilianne Ploumen speecht vanuit Tilburg, er is een pubquiz over 75 jaar PvdA en we delen bloemen van Ploumen uit voor Valentijnsdag. Meld je aan, zodat je een herinnering krijgt!

We staan op de schouders van reuzen. Met dezelfde idealen als toen, pakken we de problemen van nu aan. De Coronacrisis laat zien wat veel mensen al langer voelen. Er is te veel verdeeldheid in ons land. Dingen die ons aan het hart gaan zijn scheefgegroeid. Een fijne woning, liefdevolle zorg, een leraar voor de klas van je kind, de zekerheid van werk, gelijk loon voor mannen en vrouwen. Het is voor mij onbestaanbaar dat dat soort vanzelfsprekende dingen niet voor iedereen binnen bereik zijn.

Daarom strijden we afgelopen week voor gelijke beloning voor mannen en vrouwen, voor hogere salarissen in de zorg en tegen verhogen van de huren in coronatijd, tegen vergroting van ongelijkheid in het onderwijs. Daarom voeren we nu de campagne van ons leven – in online debatten, met coronaproof flyeracties, met digitale afdelingsacties zoals deze van de afdeling Leiden en Instagram livegesprekken.

We zijn pas net begonnen. Er is nog zo veel te doen!

Samen kunnen we onze toekomst eerlijker maken.

Doe mee!

Nelleke Vedelaar